الثلاثاء، يوليو 07، 2009

عزبة البرج الى اين



انا كنت فى زيارة سريعة فى مدينة دمياط تلك المدينة التى يتميز اهلها بصناعة الاخشاب وافخر انواع الحلويات الشرقية والغربية
وكمان صناعة السفن ومراكب الصيد العملاقة التى تتميز بجملها وسرعة حركتها فى البحر المتوسط
انا كنت فى مهمة شغل وذهبت الى مدينة او عزبة البرج كما يقال عليها
روحت اسئل الناس انتو عايشين اذاى وبتعملو اية قالوم احنا نعتبر معزلون عن العالم محدش بيسئل فينا يعنى احنا ممكن نروح البحر ونرجع فضين من غير رزق وارمى شباكك يا ريس وسبها على الله يا جبنا سمك يا رجعنا فضين
الناس هناك متعرفش حاجة عن السياسة يعنى ناس عايشة فى حالها ملهاش دعوة خالص بللى بيحصل فى البلد
الريس اوبما جية مصر مين اوبما دة وبيشتغل اية دا رئيس امريكا اااااة امريكا اللى احتل العراق احنا سمعنا كداوكمان اخوتنا اللى اختطفو فى الصومال على يد القراصنة مش عارفين اية مصيرهم
هما فضلو يقولوم يا بشا ويا بية ويا استاذ بس والله انا بتعقد من الالقاب
قولت ليهم انا اسمى عبد الجليل ابوحسين
فلاح ابن فلاح ومش بحب الالقاب خالص

ليست هناك تعليقات: