الثلاثاء، سبتمبر 08، 2009

سالت نفسى لو اجوزت هعمل اية؟

امبارح نزل القرية عندنا فى البلد فى تمام الساعة السابعة صباح وقولت اذهب الى عملى كلمعتاد بس غيرت خط سيرى من ذاهب الى العمل الى ذاهب الى السوق فى القرية حيث تجمع النساء من اهالى القرية لشراء اختيجات رمضان اليومية ...... ولكن
بس فى حاجة اول مرة من انزل انا السوق وارى غلاء الاسعار الفاحش كنت اسمع وارى الناس تتكلم عن غلاء الاسعار
فضلت امشى واشوف الاسعار غير مريحة وخاصة ان معظم افراد القرية من محدودى الدخل البسيط
بس مش هى دى المشكلة المشكلة الاكبر ان انا سالت نفسى ... هل لو اتى بى يوما واجوزت هكون قادر على مصاريف الزواج وخاصة انى مقضيها يعنى مش شايل هم حاجة خالص يعنى انا ممكن اكل واشرب وانام وخلاص
فرجعت البيت وحكيت لولدتى عما خدث لى قالت
والله انتا منتا عارف حاجة ولا شايل هم حاجة انا مش عارفه انتا هتجوز اذاى وانتا مش عارف للدنيا هى من دى قول ليها والله انا خايف جدا من اليوم دة .... وعامل حاسبة زى يوم القيامة تمام

ليست هناك تعليقات: