الأربعاء، سبتمبر 17، 2008

فض اعتصام الدويقة والقبض على ثلاثة من نشطاء مركز افاق اشتراكية

الحمد لله ان الطفل دة ومامتة لسة بخير ,, تصوير اعضاء افاق اشتراكية,,
الصورة دى من عند === مدونة جبهة التهيس الشعبية===
انا امبارح كنت فى مكتب افاق اشتراكية فى المحلة وفى دردشة انا وعم حمدى حسين مدير المركز قال لى على اللى حصل للزملاء اعضاء المركز اثناء تواجدهم فى الدويقة من محاولة الامن لفض اعتصام الاهالى بالقوة الجبرية بصراحة انا روحت مش عارف انام ازاى يحصل لزميلى كدا وهل يوجد دمقراطية فى البلد زى محنا فاكرين طيب لو فية دة كان هيحصل كدا لا لا استنو شوفو الجديد ......
انا صحيت من النوم الصبح واول حاجة فكرت فيها ان انا لازم اتصل بعم حمدى حسين عشان اعرف منة رقم موبيل عصام شعبان مهو دة زميل من الزملا الى تم القبط عليهم وحتفهم فى الصحراء ....... عصام قال لى انة فعلا حصل الكلام دة وفية حاجة جديدة ان فية احياء تحت الصخور والكتل الصخرية الضخمة عيشين وان عدد المفقودين مش صحيح زى مهما بيقولو فى التليفزيون دا العدد اكبر من كدا بكتير وان لم يتم تسليم الشقق للناس .... اللى خدو الشقق المحاسيب بس انا محرر المدونة عاوز كل الناس تعزرنى عشان مرحتش هناك
ودة اخر تقرير لمركز افاق اشتراكية اللى ديما فى خدمة كافة فئات الشعب المصرى
قامت قوات الأمن بعد ظهر اليوم بفض اعتصام اهالى الدويقة أمام محافظة القاهرة بالعنف واعتدت على الاهالى وأصابت العديد بكدمات وقامت بنقلهم عبر عربات ميكروباس إلى الدويقة والبعض ترك على طريق الاتوسترادوبذلك يتم فض اعتصام الاهالى والذي استمر لثلاثة أيام سبقها تحركات مشابه داخل المخيمات وفى عزبة بخيت “المنطقة المنكوبة ”ولقد ردد المتظاهرين اليوم عده هتافات في المظاهرة التي قاموا بها إثناء اجتماع المجلس المحلى كان منها “مش خايفين مش خايفين مش خايفين من الزنازين ” مش خايفين مش خافين دا اهالنا من قبلنا تحت الصخر وميتين ” وايضا معتصمين معتصمين وبحقنا مطالبين ” وبرز الصوت النسائي فى الهتافات التى كان منها يا ابو نسر ويا ابو دبور المسؤل لازم يغور …ومش هنسلم مش هنبيع مش هنسيب اطفالنا تضيع ولقد حاصرت قوات الامن ومجموعة من البلطجية المعتصمين وقاموا بالاعتداء على الاهالى والزملاء عصام شعبان وعمرو يوسف و وتم ترحيل الاهالى الى حى المنشية بينما ترك عمرو يوسف وعصام شعبان ورامز صبحى على طريق الاتوسترادواستولت قوات الامن على متعلقات رامز صبحى وشريحة تليفون عمرو ي

ليست هناك تعليقات: